Pihallani on kaksi kääpiöomenapuuta, joiden sato vaihtelee vuosittain hurjasti. Tänä syksynä sato on todella runsas; puiden oksat ovat sananmukaisesti taipuneet omenoiden painosta.
Viime vuonna sato käsitti tasan tarkkaan yhden ainoan omenan. Toissasyksynä puolestaan omppuja tuli enemmän kuin omiksi tarpeiksi.
Olen soseuttanut, hillonnut ja kuivattanut omppuja. Olen tehnyt niistä mehua, piirakkaa, pannaria... Yksi parhaista omppuherkuista on mielestäni omena-kaurapaistos. Kirjoitin tästä helposta jälkiruoasta jo Hortoilijan muistiinpanoja -blogissa kaksi vuotta sitten.
Alkuperäinen ohje on muistaakseni Kodin Kuvalehdestä. Sen mukaan omena-kaurapaistokseen tarvitaan seuraavat ainesosat:
4-8 omenaa
100 g voita
0,5-1 dl fariinisokeria tai tavallista sokeria
3 dl kaurahiutaleita
hyppysellinen suolaa
(0,5 tl kanelia)
(0,5 tl vaniljasokeria)
Itse olen pilkkonut vuokaan kahdeksan omenaa. Voin olen korvannut juoksevalla rapsiöljyvalmisteella (1-1,5 dl). En ole käyttänyt fariini- vaan ihan tavallista hienosokeria (0,5 dl). Kanelia olen lisännyt enemmän kuin ohje määrää.
Omena-kaurapaistos on helppotekoinen:
1. Pilko omenat uunivuokaan. (Olen kuorinut omput, mikä ei ohjeen mukaan ole välttämätöntä.) Lohko omenat 4-6 palaan.
2. Sekoita rasvan (jos käytät voita, sulata se) joukkoon sokeri, kaurahiutaleet ja mausteet.
3. Levitä seos omppulohkojen päälle.
4. Kypsennä 200-asteisessa uunissa puoli tuntia.
Omena-kaurapaistoksen voi halutessaan tarjota vaniljakastikkeen tai -jäätelön kanssa. Se sopii paitsi jälkiruoaksi, myös kahvin kanssa tarjottavaksi.
Vuoteen 2023 mahtui henkilökohtaisessa elämässäni monenmoista: luovuin vakituisesta työpaikastani, laitoin taloni myyntiin, muutin uudelle asuinalueelle kerrostaloon, aloitin työt uudessa koulussa, rakas kissaystäväni kuoli... Toivon, että vuosi 2024 olisi rauhallisempi :) Tammikuussa 2023 aloitin jo tutuksi tulleen kuvausprojektini, jonka tarkoituksena on ottaa kuva samasta paikasta kerran kuukaudessa koko vuoden ajan. Kuvauspaikaksi valikoitui Jyväskylän Palokassa sijaitseva Kirrin uimaranta. Muutin uuteen kotiin syyskuun alussa. Vanhan talon tyhjentäminen ja siivoaminen sekä uuden kodin järjestely veivät niin paljon aikaa ja energiaa, että kuvausprojektini tyssäsi ja viimeiseksi kuvaksi jäi elokuun otos. Tuossa kuvia järjestellessäni onnistuin vahingossa poistamaan heinäkuun kuvan, joten kuvasarjani jää tänä vuonna puoliväliin vuotta. Tammikuun kuva on otettu aamulla auringonnousun jälkeen. Pakkastakin oli. Helmikuussa lumet välillä sulivat, mutt...



Kommentit
Lähetä kommentti