Siirry pääsisältöön

Rikkinäisen lakanan uusi elämä: vino pino "talouspaperia"

Jokainen Villi ja vihreä -blogiin tutustunut tietää, että pyrin elämään ympäristöä ja lähiluontoa kuormittamatta. Yksi pahe minulla kuitenkin on: olen ihastunut talouspaperiin ja käytän sitä ihan liikaa.

Talouspaperia kuluu päivän mittaan esimerkiksi astianpesukoneeseen menevien likaisten astioiden esipuhdistamiseen. Jostain syystä en koskaan huuhtele niitä vedellä vaan pyyhkäisen isoimmat ruoanroiskeet ja murut talouspaperiin. Sitä, mistä tämä tapa juontaa juurensa, en osaa sanoa. 

Viime kuukausina olen yrittänyt vähentää talouspaperin kulutusta puolittamalla yksittäisen arkin ennen käyttöä. (Toki myynnissä on puoliarkkirullia, mutta niiden hinta on ainakin minun laskujeni mukaan korkeampi kuin tavallisten.) Puolittamisesta huolimatta kompostoriin päätyy yllättävän paljon talouspaperijätettä.

Liinavaatekaappia penkoessani löysin hyllyn pohjalta vanhan rikkinäisen lakanan, jonka olin säilönyt sinne muutama vuosi takaperin jatkokäsittelyä odottamaan. Korjaaminen ei olisi enää onnistunut; niin pahasti rispaantunut se oli. Paikka paikoin lakanakangas oli myös ohentunut ja haurastunut. 

Voisiko vanhassa käyttökelvottomassa lakanassa piillä ratkaisu talouspaperiongelmaan? Eipä muuta kuin kokeilemaan! 

Leikkasin lakanakankaan suunnilleen talouspaperin suuruisiin osiin. Kangaspaloja tuli yllättävän paljon. 

Kätevä emäntä olisi tietysti surauttanut liinasten sivuihin siksakit ompelukoneellaan, mutta minulta se jäi tekemättä. (Säästän lukijaa enkä avaudu tämän enempää huonoista väleistäni ompelukoneiden kanssa.)

Nyt minulla on vino pino kankaisia "talouspapereita". Kunpa vain muistaisin käyttää niitä!  

  


  

Kommentit

  1. Aiotko pestä kankaiset talouspaperit vai pistätkö ne roskiin?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ajattelin pestä ne ja katsoa, kauanko kestävät. Osa lakanakankaasta oli tosiaan jo vähän haurasta. Uudet "talouspaperit" olivat ensimmäistä kertaa käytössä eilen, ja illalla huomasin, että päivän biojätteissä ei ollut lainkaan talouspaperia :)

      Poista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Metsäinen löylytuoksu valmistuu vaivattomasti

  Olen aina silloin tällöin tehnyt löylytuoksuja saunaillan piristykseksi. Kokeilussa ovat olleet ainakin koivunlehdet, ruusun terälehdet ja kuusenkerkät tai kuusen oksan palaset. Näistä mielestäni parhaimman tuoksun on antanut kuusi. Jos olen tehnyt metsäisen löylytuoksun kesällä, olen käyttänyt siihen kuusenkerkkiä. Talvi-aikaan olen pilkkonut kuusen oksista pieniä palasia. Koska oman pihani nurkassa sattuu kasvamaan muutama kuusi, minun ei ole tarvinnut kysyä puuhiini maanomistajan lupaa. Metsäisen löylytuoksun voi tehdä sekä kuivatuista että tuoreista kuusenkerkistä tai oksan palasista. Näin toimin: 1. Kuivatan kuusenkerkkiä tai oksan palasia tarjottimella muutaman päivän ajan.   2. Sujautan kuivat kerkät/oksan palaset suodatinpussiin. Jos olen käyttänyt niitä tuoreina, olen täyttänyt kaksi suodatinpussia. 3. Suljen pussit paperiliittimillä. Jos haluaa antaa löylytuoksuja vaikkapa joululahjaksi, kannattanee käyttää nitojaa; näin pussukka saa siistimmän ulkoasun.  4. Asettelen täyt

Luonnollinen kasvovesi poimulehdistä

Kesäisestä luonnosta löytyy paljon kotikosmetiikkaan sopivia yrttejä. Jos et ole aiemmin valmistanut kosmetiikkaa villiyrteistä mutta haluaisit kokeilla, suosittelen ensimmäiseksi kokeiluksi omatekoista yrttikasvovettä. On helppoa! Itse olen tehnyt kavovesiä muun muassa poimulehdestä, kanervasta ja siankärsämöstä. Viljellyistä yrteistä olen kokeillut timjamia. Poimulehti sopii mainiosti kasvoveteen, koska se pehmentää ihoa. Väittävätpä jotkut, että sillä olisi jopa nuorentava vaikutus!  Perusohjetta varten tarvitaan   1 dl sadevettä/sterilisoitua vettä poimulehtiä      mieto kasvovesi - 2 rkl tuoreita poimulehtiä      normaali kasvovesi - 3 rkl tuoreita poimulehtiä      vahva kasvovesi - 4 rkl tuoreita poimulehtiä Näin tein kasvoveden poimulehdistä: 1. Keräsin sadevettä desilitran verran. 2. Poimin poimulehtiä noin neljä ruokalusikallista. 3. Huuhtelin poimulehdet kylmällä juoksevalla vedellä. 4. Kiehautin veden. 5. Kaadoin kuuman veden poimulehtien pää

Tein sipsejä ihan itse - mausteena vuohenputkisilppua

Olen joskus yrittänyt tehdä sipsejä uunissa, ja jos oikein muistan, ne eivät onnistuneet kovinkaan hyvin. Vähän aikaa sitten löysin Anna -lehden verkkosivuilta ohjeen sipsien valmistamiseksi mikroaaltouunissa. Siitä sain ajatuksen kokeilla, onnistuisivatko perunaherkut paremmin mikrossa.  Koska ensimmäiset villiyrtit ovat nousseet maasta täällä Keski-Suomessakin, päätin maustaa sipsit suolan lisäksi tuoreella vuohenputkisilpulla. Keräsin nuoret vuohenputket hieman ennen sipsien valmistamista. Huuhtelin villiyrtit siivilässä kylmällä juoksevalla vedellä, minkä jälkeen saksin ne silpuksi.  Näin toimin: 1. Viipaloin mullattoman, ohutkuorisen perunan juustohöylällä. 2.  Upotin viipaleet kylmään veteen. 3. Kuivasin ne pyyhkeellä. 4. Kaadoin lautaselle oliiviöljyä ja kierittelin perunaviipaleita siinä.  5.  Asettelin viipaleet lautaselle leivinpaperin päälle. Maustoin ne merisuolalla ja vuohenputkisilpulla.  6. Laitoin sipsit mikroon neljäksi minuutiksi.  Miten mikrosipsit onnistuivat? Hyvin